کمپانی دایملر – بنز که امروزه رسما به عنوان مرسدس – بنز معروف است در ژوئن ۱۹۲۶ پایه گذاری شد. اساس تشکیل آن تلفیق دو کمپانی هم وطن CiezBen و Dimler Motor Geselleschaft (DMG) بود که هر دو از شرکت های پیشرو و مبتکر در صنایع خودرو آن زمان محسوب می شده اند.

 

Benz History

Benz History

CienZen در سال ۱۸۷۱ توسط “کارل بنز” ساخته شد . گاتلیب دایملر و دستیار و همکار وی ویلهم می باخ نیز در سال ۱۸۹۰ ، DMG را بنا کردند.

 

Benz History

Benz History

 

با ترکیب این دو کمپانی در حقیقت قدیمی ترین خط تولید اتومبیل سازی جهان بوجود آمد . ذکر این نکته قابل تامل است که پیش از آن هیچ یک از این دو شرکت مستقل با وجود نزدیکی محل کار خود به هم ، اطلاعی از کار یکدیگر نداشتند.

 

Benz History

Benz History

 

کارل بنز ( ۱۸۴۴ – ۱۹۲۹ ) در اولین کوشش های خود در سال ۱۸۸۵ توانست اولین اتومبیل خود را با موتور درون سوز به تولید برساند . در ۲۹ ژانویه ۱۸۸۶ آن را که یک اتومبیل سه چرخ با نام موتور واگن به ثبت رسانید . در سال ۱۸۸۹ اولین پیشرانه رسمی بنز که در واقع مکملی برای موتور واگن پیش ساخته بود تولید شد . این پیشرانه موتوری چهار زمانه تک سیلندر با سرعت بالا بود ، اما بعدها کارش را روی موتور واگن خود توسعه داد و اولین اتومبیل خویش را در سال ۱۸۸۸ فروخت . بعد ها در سال ۱۸۹۱ اولین خودرو چهار چرخ را تولید کرد . با توجه به اتفاقاتی که در سال ۱۹۰۰ رخ داد ، کمپانی CiezBen به بزرگترین تولید کننده اتومبیل در جهان تبدیل شد.

 

Benz History

Benz History

 

در بخش دیگری از آلمان غربی ، درست در ۶۰ مایلی منهیم ، گاتلیب دایملر (۱۸۳۴-۱۹۰۰) و ویلهم می باخ (۱۸۴۶-۱۹۲۹) در محل کار خود در کن استات به فعالیت مشغول بودند ، در ۲۹ آگوست ۱۸۸۵ اختراع خود را که یک الگوی پیشرانه گازی مدرن بود به نام پیشرانه ساعت پدر بزرگ عرضه کردند . دایملر در هشتم مارس ۱۸۸۶ یک کالسکه خرید که ویلهم ویمپف آن را ساخته بود . میباخ مراحل آماده سازی این کالسکه را برای حمل پیشرانه جدید بر عهده داشت . البته طرح های مشابه یعنی یک کالسکه حامل پیشرانه پیش از آن نیز ارائه شده بود. اما این مدل یک تفاوت عمده داشت و آن هم استفاده از پیشرانه درون سوز بود . تاریخ نویسان کمپانی مرسدس از آن با عنوان کالسکه بی اسب نام بردند .

در سال ۱۸۸۹ دایملر و می باخ اولین اتومبیل چهار چرخ با پیشرانه چهار زمانه خود را تولید کردند و در سال ۱۸۹۰ این دو همکار دیرینه ، کمپانی DMG را پایه گذاری کردند و یک سال بعد یعنی در سال ۱۸۹۱ اولین اتومبیل خود را به فروش رساندند . خط کاری DMG به گونه ای بود که استمرار زمانی میتوانست آنرا به یک ابرقدرت مستقل در عرصه خودرو سازی تبدیل نماید ، یعنی با توجه به سابقه کوتاهی که در تاریخچه این شرکت دو نفره ثبت گردید پیشروی DMG در صورت ادامه فعالیت در شرایط مساعد می توانست امروز نام آنرا به جای هر نام دیگری بر سر زبان ها بیاندازد . اما در کنار مسائل سیاسی و تحولات اقتصادی وقت ، مشکلات داخلی ، پایه های این شرکت را سست کرد . در سال ۱۹۰۰ دایملر درگذشت و دیری نپایید که می باخ نیز DMG را ترک کرد.

 

Benz History

Benz History

 

مجموعه این اتفاقات عرصه را برای پیشرفت هر چه بیشتر بنز و کمپانی اش هموار کرد . در سال ۱۹۲۴ پس از جنگ جهانی اول ، کشور آلمان با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شد ، به همین دلیل یک توافقنامه میان دو شرکت خودروساز نو ظهور منعقد شد که به موجب این قرارداد ( که تا سال ۲۰۰۰ پابرجا بود ) دو شرکت توافق کردند که هر کدام تحت مارک مستقل خود و با سود مشترک محصولاتشان را بفروشند . ۲ سال بعد در سال ۱۹۲۶ این دو کمپانی رسما با هم ادغام شدند و با نام دایملر بنز اتومبیل ها و کامیون های خود را عرضه کردند.

 

Benz History

Benz History

 

کمپانی جدید با یادگاری از دایملر ، یعنی آرم طراحی شده توسط وی وارد عرصه شد . این آرم ( یک ستاره سه سویه ) نشانگر توانایی های این کمپانی برای استفاده ماشین هایش در هر سه زمینه کاربری زمین ، هوا و دریا ( چه نظامی و چه غیر نظامی ) بود . این ستاره اولین بار در مدل ۱۹۰۹ تولیدی DMG استفاده گردید، البته الگوی فعلی مرسدس بنز یک دایره در اطراف این ستاره دارد که تا قبل از سال ۱۹۳۷ از این طرح استفاده نمی گردید.

 

Benz History

Benz History

 

 

در هر حال امروزه حاصل ادغام این دو کمپانی رقیب ، بوجود آمدن محصولات متعدد و متنوعی است که تقریبا در تمامی زمینه ها ، از دوچرخه سازی تا صنایع نظامی و حتی مسابقات اتومبیلرانی ، به بازار عرضه می شود.

 

Benz History

Benz History

 

مرسدس بنز در حال حاضر در بیش از ۱۳۰ کشور جهان مرکز فروش و خدمات رسمی خود را دایر کرده است .

مرسدس از کجا آمده است ؟

بیش از ۱۰۰ سال پیش اولین دستگاه اتومبیل بنز توسط تاجری به نام امیل یلینک ساکن شهر نیس فرانسه خریداری شد ، انجام این معامله سبب شد تا خریدار آن با رئیس کمپانی ، ویلهم می باخ قرارداد ساخت خودروهای دیگر را منعقد کند . بدلیل این مشارکت ، کمپانی اتومبیل سازی نام مرسدس رابر روی محصولات تولیدی خود گذاشت که نام دختر ده ساله آقای یلینک بود . در همان ماه آقای یلینک مبلغ ۵۵۰ هزار مارک آلمان ، برای تولید ۳۶ دستگاه اتومبیل سرمایه گذاری کرد که برای آن روزها مبلغ بسیار هنگفتی بود و یک سوم سرمایه کمپانی را تامین کرد.

 

Benz History

Benz History

 

وقتی راننده دایملر که به نام فونیکس ( همان ققنوس و یا سیمرغ در زبان فارسی ) مسابقه ای ، طی انجام مسابقه در مسیر نیس لاتوربی در سال ۱۹۰۰ دچار سانحه شد ، یلینک تصمیم گرفت اتومبیلی را با ویژگی های مناسب تری عرضه کند ، لذا تیم می باخ وارد عمل شد و در دوم آوریل DMG و یلینک به توافق رسیدند.

 

Benz History

Benz History

 

اتومبیل ۳۵ اسب بخاری در کانستات تکمیل شد به نام دخر ۱۰ ساله یلینک به مرسدس تغییر نام یافت و یکماه بعد یلینک اولین اتومبیل خود را تحویل گرفت.

 

Benz History

Benz History

 

تاریخچه ساخت مرسدس بنز به دو بخش کاملا مجزا تقسیم می شود. بخش نخستین شامل طراحی فنی و مهندسی اتومبیل می شود و تا دهه ۶۰ میلادی می پاید و بخش دیگر زیبایی آفرینی است که تا به امروز ادامه دارد.

یکی از مثال های چشمگیر در این مورد ، طراحی رادیاتورهای سنتی بنز است . طراحی سنتی رادیاتورها ( جلوپنجره های بعدی ) مرسدس بنز که ما امروزه به عنوان نخستین نشانه شناخت این خودرو می شناسیم بیشتر مربوط به دهه ۵۰ میلادی است و در آن زمان بود که هیئت مدیره این کارخانه تصمیم به نگهداری این فرم جلوپنجره بعنوان فرم زیربنایی و اصلی جلوی این خودرو گرفت.

 

Benz History

Benz History

 

با نگاهی به مدل های گوناگون مرسدس بنز از گذشته تا کنون در می یابیم که فرم جلو پنجره این اتومبیل در عین نگهداری شکل سنتی خود همواره در حال تغییر بوده است و با گذشت زمان نیز همیشه مدرن تر از سال پیشین جلوه می کند و درست همینجاست که مهندسین طراح بنز در هنگام طراحی خودروهای جدید کار خود را شروع می کنند و خطوطی روی درپوش موتور ( همان طراحی کاپوت ) و بدنه را هماهنگ با آن طرح می کنند.

 

Benz History

Benz History

Benz History

Benz History

 

در سال ۱۹۹۸ شرکت دایملر بنز با پرداخت مبلغ ۳۶ میلیارد دلار اقدام به خرید شرکت آمریکایی کرایسلر نمود . با این خرید شرکت دایملر کرایسلر تأسیس شد . پس از تاسیس شرکت جدید دایملر کرایسلر ، تولید اتومبیل‌ها با نامهای تجاری قدیمی ادامه یافت . با اینکه در ابتدا استفاده از فناوری‌های دو شرکت بصورت محدود پیش‌بینی شده بود ، اما ساخت خودروهای آمریکایی دوج مگنوم ، دوج چارجر ، کرایسلر ۳۰۰ و دوج چلنجر مدل ۲۰۰۹ اصولاً به خاطر استفاده از فناوری دایملر امکان‌پذیر شد.

 

Benz History

Benz History

Benz History

 

در سال ۲۰۰۷ به دلیل کارکرد ضعیف کرایسلر ، شرکت دایملر سهام کرایسلر را به یک موسسه مالی فروخت و به شراکت تجاری با کرایسلر پایان داد . شرکت دایملر کرایسلر متعاقباً به شرکت دایملر ( AG ) تغییر نام داد.

شرکت دایملر اکنون یکی از بزرگترین و کهنه کار ترین برندهای تولید خودرو در جهان بوده و ابهت و نامی برای خویش بدست آورده است که کمتر کسی می تواند از این نام چشم پوشی نماید.

 

Benz History

 

برخی از مدل های کنونی این شرکت عبارتند از :

کلاس A

کلاس A

کلاس A

کلاس C

کلاس C

کلاس C

کلاس E

کلاس E

کلاس E

کلاس S

کلاس S

کلاس S

کلاس SL

کلاس SL

کلاس SL

کلاس SLK

کلاس SLK

کلاس SLK

کلاس CL

کلاس CL

کلاس CL

کلاس CL

کلاس CLA

کلاس CLA

کلاس CLA

کلاس CLS

کلاس CLS

کلاس CLS

کلاس G که نزدیک به ۳۰ سال است بر روی خطوط تولید این شرکت قرار دارد .

 

کلاس G

کلاس G

 

و بسیاری مدل ها و مجمعه های دیگر.

 

Benz History

Benz History

Benz History

 

شرکتهای زیر مجموعه

شرکت دایملر داری دو زیر مجموعه اصلی مرسدس بنز و اسمارت می‌باشد. مرسدس AMG

شرکت ای ام جی ( همان AMG ) در سال ۱۹۶۷ توسط Hans Werner Aufrecht و Erhard Melcher تاسیس شد . این شرکت در سال ۱۹۹۰ با مرسدس بنز قرارداد همکاری به امضا رسانید و سپس در سال ۱۹۹۹ قسمت عمده سهام آن به مرسدس فروخته شد . در سال ۲۰۰۵ این شرکت بطور کامل به مرسدس بنز واگذار گردید و اکنون دیگر جدایی این نام از مرسدس کاری بس دشوار و نا ممکن است.

 

Benz History

Benz History

 

 

مرسدس بنز مک لارن

در بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ مرسدس بنز اقدام به همکاری با کمپانی انگلیسی مکلارن نمود . ثمره این همکاری تولید خودرو افسانه ای SLR بوده که از تکنولوژی‌های خودروهای فرمولا وان مکلارن مرسدس بهره می‌برد . در سال ۲۰۰۹ مکلارن تولید خودرو SLR را متوقف کرد و اقدام به تولید خودرو بطور مستقل نمود ، که نتیجه این جدایی در سال ۲۰۱۱ خودرو MP4-12C و در سال ۲۰۱۲ خودرو P1 توسط مکلارن به بازار عرضه شد.

 

Benz History

Benz History

Benz History

Benz History

 

 

مایباخ

میباخ یکی از شرکتهای زیر مجموعه بنز است که تا سال ۲۰۱۳ سازنده خوردوی سوپر لوکس میباخ بود . در سال ۲۰۱۳ به دلیل فروش بسیار پایین ، تولید این خودرو متوقف شد و فعالیت های این شرکت تا به امروز در ابهام قرار دارد .

Benz History