هیوندای یک شرکت خودروساز چندمنظوره کره ای است. دفتر مرکزی این شرکت در پایتخت کره جنوبی يعني شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد و با شرکت زیرمجموعه خود کیا موتورز که ۳۲٫۸ درصد از سهم این شرکت را در اختیار دارد.

bv29fnqt9kvaq6lypmh1.jpg

 

هیوندای یک شرکت خودروساز چندمنظوره کره ای است. دفتر مرکزی این شرکت در پایتخت کره جنوبی يعني شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد و با شرکت زیرمجموعه خود کیا موتورز که ۳۲٫۸ درصد از سهم این شرکت را در اختیار دارد گروه خودروسازی هیوندای را تشکیل داده اند و عنوان پنجمین شرکت خودروساز بزرگ دنیا را بر مبنای میزان فروش سالانه خودرو در سال ۲۰۱۲ داراست. در سال ۲۰۰۸ شرکت هیوندای بدون محاسبه شرکت کیا، عنوان هشتمین خودروساز بزرگ دنیا را از آن خود  کرد. هیوندای در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۴٫۴ میلیون  دستگاه خودرو را در سطح جهان فروخت و همراه با  کیا سهم فروشش به ۷٫۱۲ میلیون دستگاه خودرو  رسید.

هیوندای در حال حاضر چهارمین خودروساز بزرگ دنیاست. این شرکت بزرگ‌ترین كارخانه ادغام‌ شده تولید خودرو را در اولسان کره جنوبی دارد و ظرفیت تولید سالانه آن ۱٫۶ میلیون دستگاه خودرو در سال است. گروه خودروسازی هیوندای بالغ بر ۷۵ هزار نیروی انسانی در سراسر دنیا دارد. خودروهایی تولیدی اين شركت در ۱۹۳ کشور دنیا از طریق شش هزار نمایندگی و دفتر فروش در دنیا فروخته می‌شوند.

 

ekx67wh6z77yb0m6ixk.jpg

 

تاریخچه

در سال ۱۹۴۷ فردي به نام » چانگ جو یانگ « شرکت مهندسی و ساخت و‌ساز هیوندای را تاسیس کرد. شرکت خودروسازی هیوندای بعدا در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد. اولین مدل خودرویی تولید هیوندای کورتینا نام داشت که با همکاری شرکت خودروسازی فورد در سال ۱۹۶۸ به بازار معرفی شد. زمانی که هیوندای تصمیم گرفت خودروی تولیدی شرکت را گسترش دهد، جورج ترن‌بال را که مدیر عامل سابق آستین موریس در شركت بریتیش‌لیالند بود به استخدام در آورد.

پنج نفر از مهندسان کارآزموده و برتر انگليسي دیگر نیز به ترتیب استخدام شدند. این مهندسان، کنت بارنت طراح بدنه خودرو، جان سیمپسون، ادوارد چاپمن و جان کراس‌وایت طراح و مهندس فنی شاسی خودرو و پیتر اسلاتر سرپرست توسعه محصول بودند. در سال ۱۹۷۵ اولین خودروی کره‌ای با نام پونی که طراحی آن توسط جورجيو جيوجیارو از شرکت ايتال‌ديزاين و تامين فن‌آوری قوای محرکه آن توسط شرکت خودروسازی ژاپنی میتسوبیشی انجام گرفته بود به بازار داخلی این کشور معرفی شد. صادرات خودروهای تولیدی شرکت هیوندای در سال بعد آغاز شد و به کشورهای مقصد يعني اکووادور و خیلی زود به کشورهای ديگر رسید. در سال ۱۹۸۴ هیوندای مدل خودروی پونی را به کانادا صادر کرد اما این خودرو به ایالات متحده آمریکا صادر نشد زیرا پونی با استانداردهای زیست محیطی آمریکا تطابق نداشت. فروش این خودرو در خاک کانادا فراتر از انتظار بود و به عنوان پرفروش‌ترین خودروی هیوندای در بازار داخلی کانادا شناخته شد. در سال ۱۹۸۵ یک میلیونمین خودروی هیوندای تولید شد.

 

ja1amv109f6596tjialx.jpg
در سال ۱۹۸۶ هیوندای شروع به فروش خودرو در خاک ایالات متحده آمریکا کرد و مدل اِكسل از سوی مجله » فورچون « نامزد بهترین محصول سال شد و این خودرو محبوبیت خود را از قیمت ارزان و راحتی در رانندگی داشت. هیوندای شروع به تولید مدل هایب با فن‌آوری خود در سال ۱۹۸۸ کرد و اولین مدل آن سوناتا بود. در بهار سال ۱۹۹۰ مجموع تولیدات خودروهای هیوندای به چهار میلیون رسید. در سال ۱۹۹۱ شرکت موفق به طراحي و ساخت اولین موتور دیزلی خود شد و آن را بر روی مدل آلفا نصب کرد. این امر موجب شد تا هیوندای، راه را برای استقلال فن‌آوری خود هموار کند. در سال ۱۹۹۶ شرکت هیوندای موتور هندوستان با یک كارخانه تولید در هند تاسیس شد. در سال ۱۹۹۸ هیوندای شروع کرد به ساخت دوباره تصویر خود به عنوان یک برند جهانی. چانگ جو یونگ در سال ۱۹۹۱ رهبری شرکت را به پسر خود چانگ مونگ کوو واگذار کرد.

شرکت هولدینگ هیوندای در زمینه کیفیت، طراحی، ساخت و تحقیقات طولانی مدت سرمایه‌گذاری سنگینی کرد. این شرکت به خودروهای فروخته شده در ایالات متحده آمریکا ۱۶۰ هزار کیلومتر یا ۱۰ سال ضمانت اضافه کرد و مبارزه بازاریابی شدیدی به راه انداخت. هیوندای در سال ۲۰۰۴ در یک نظرسنجی که توسط موسسه جي‌دي‌پاور انجام شده بود عنوان دوم را در زمینه کیفیت اولیه محصول به دست آورد. اين شركت از سال ۲۰۰۲ یکی از حامیان مالی رسمی جام جهاني فوتبال است.

در سال ۲۰۰۶ دولت کره جنوبی شروع به یک سری تحقیقات و بازجویی‌های فنی از چانگ مونگ کوو و فعالیت‌های او به عنوان مدیر ارشد شرکت خودروسازی هیوندای کرد. دولت کره جنوبی به خاطر ظنی که به او در زمینه فساد مالی داشت چنین کاری را انجام داد. در ۲۸ آوریل ۲۰۰۶ چانگ دستگیر شد و به خاطر اختلاس به ميزان ۱۰۶ ميليون دلار متهم شد. در نتیجه اين وقايع، کیم دانگ جین مدیر عامل و معاون هیات مدیره شرکت هیوندای به جای او رهبری شرکت را به عهده گرفت. در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۱ یلتک سیونگ ساک بازنشستگی خود را اعلام کرد و از سمت مدیریت شرکت خودروسازی هیوندای موتورز کناره‌گیری کرد. در زمان جابه‌جایی این پست مهم، چانگ مونگ کوو و کیم یوک جو مشترکا وظایف مدیریتی شرکت را بین خود تقسیم خواهد کردند.

 

h0jy36j1ohmn0p1q1g96.jpg

 

تحقيق و توسعه

شرکت خودروسازی هیوندای‌موتورز شش مرکز در سراسر دنیا دارد: سه دفتر در کره جنوبی، آلمان، ژاپن و هندوستان. به علاوه، یک مرکز طراحی آمریکایی در ایالت کالیفرنیا وجود دارد که مسوولیت توسعه طراحی حوزه بازارهای ایالات متحده را بر عهده دارد.

 

68bz1kwm6mkqtthav9og.jpg

 

تجارت

در سال ۱۹۹۸ بعد از یک دوره رکود در صنعت خودروسازی کره جنوبی که به خاطر بحران مالی آسیا اتفاق افتاد هیوندای رقیب سرسخت خود یعنی کیاموتورز را تصاحب کرد. در سال ۲۰۰۰ شرکت یک قرارداد راهبردي با دایملر-کرایسلر بست و شراکتش را با گروه خودروسازی هیوندای محکم‌تر کرد. در سال ۲۰۰۱ شرکت ساخت کامیونت دایملر-هیوندای شکل گرفت. در سال ۲۰۰۴ اما دایملر کرایسلر سهم خود را از فروش شرکت با واگذاری ۱۰٫۵ درصد از سهام خود به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار کاهش داد.

 

lt2d9mb1km3yhe80ux8f.jpg

 

تاکید بر طراحی

هیوندای در سال ۲۰۰۶ توماس برکل را به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات و طراحی شرکت در روسل‌هايم آلمان استخدام کرد. برکل قبلا برای شرکت خودروسازی ب‌ام‌و آلمان کار می‌کرده است و از آثار او می‌توان خودروهای سري E46) 3) و سري E69) 6) را نام برد. فلسفه کنونی طراحی هیوندای با نام (تجسم سيال) شناخته می‌شود که شدیدا از طبیعت الهام گرفته شده است.

 

خودروهای برقی

شرکت خودروسازی هیوندای موتورز در سال ۱۹۸۸ به تولید و توسعه خودروهايی با سوخت انعطاف‌پذير روی آورد. مدل آزمايشي سال ۱۹۹۱، » ماي‌اسكوپ اف‌اف‌وي « نام داشت. از ماه مارس ۱۹۹۲ در کره جنوبی تا حداقل نوامبر ۱۹۹۳ تست‌های جاده‌ای بی‌شماری از مدل‌هايی با سوخت انعطاف‌پذير بالغ بر ۶۰ هزار کیلومتر انجام گرفت.

اولین مدل خودرویی کاملا برقی که توسط هیوندای در سال ۱۹۹۱ تولید شد مدل برقي سوناتا نام داشت که در آغاز با عنوان سوناتاي سواری کار خود را شروع کرد. بعدها هیوندای خودروهای برقی خود را بر مبنای پلتفرم‌های مدل‌های اكسل، گرِيس، اكسنت، آتوس و كيا اسپورتيج تولید کرد.

فعاليتهاي زیست محیطی در بیست و سوم آوریل ۲۰۰۸ شرکت هیوندای موتورز رسما آغاز یک پروژه پنج ساله را برای تبدیل یک زمین بایر به چراگاه سبز تا سال ۲۰۱۲ اعلام کرد. هیوندای این حرکت را با همکاری فدراسیون سازمان محیط زیست کره جنوبی انجام داد. پروژه مذکور که عنوان آن منطقه سبز هيونداي بود در ۶۶۰ کیلومتری شمال پکن واقع شده است. هدف این پروژه پایان دادن به بازگشت توفان‌های گرد و خاک و جلوگیری از بیابان‌سازی هم‌گام با محافظت از اکوسیستم محلی بود. دانه‌های محلی در آن منطقه کاشته می‌شدند که توانایی باروری خاک با خاصیت قلیایی را داشتند. این اولین پروژه زیست محیطی شرکت بود که باید انجام می‌شد. هیوندای اخیرا نيز خودروی برقی مفهومی آي‌ال‌صفر را تولید کرده است.

 

3xy2f7qetro0yomf9j46.jpg
 

مسابقات اتومبیلرانی

هیوندای در سال ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ با شرکت در مسابقات رالی بین‌المللی در کلاس فرمول۲ کار خود را در این زمینه آغاز کرد. در سپتامبر ۱۹۹۹ هیوندای مدل خودروی اكسنت رالي قهرماني جهان را که یک خودروی رالی سبک جهانی بود و بر مبنای اكسنت عادي ساخته شده بود رونمایی کرد. تیم رالی جهانی هیوندای برای اولین بار این مدل خودرویی را در مسابقات رالی سوئد راند و موفق شد که در این دوره مقام اول را کسب کند.

برای فصل ۲۰۰۲ هیوندای قهرمان چهار دوره مسابقات جهانی يوها كانكونن را همراه با فردي ليو و آرمين شوارتز استخدام کرد. مقام پنجمی زالندنو که توسط كانكونن در مسابقات زالندنو به‌دست آمده بود بهترین نتیجه تیمی برای هیوندای بود اما آن‌ها توانستند اشكودا و ميتسوبيشي را با اختلاف یک امتیاز شکست داده و مقام چهارم را در مسابقات جهانی سازندگان خودرو ژاپن در سال بعد به‌دست آورند.

كارخانه های جهانی تولید  شرکت هیوندای‌ موتورز علاوه بر تولید خودرو در کره جنوبی در کشورهای دیگر جهان از جمله آمریکا، کانادا، مکزیک، برزیل، پاناما، جمهوری دومينیک، چین و مالزی نیز كارخانه تولید دارد. شایان ذکر است که صادرات شرکت هیوندای اغلب از كارخانه‌های خارج از کشورش انجام می‌شود.
1y9ccbdmzouj98nb8sia.jpg