در تمام تاریخ ۸۹ ساله ولوو، ماشین ساز سوئدی همواره محصولاتی خوش ساخت، ایمن و کاربردی را به مصرف کنندگان تحویل داده است. اکنون این شرکت خوش نام قصد دارد به بازار خودرو های لوکس ورود پیدا کند.

بعد از عملکرد موفق محصول اسپرت «XC90»، ولوو تصمیم گرفت خودروی لوکس جدید خود با نام «S90» را معرفی نموده و آن را با نمونه قبلی یعنی «S80» سدان جایگزین کند. اگر چه «S80» خودروی واقعا خوبی به نظر می رسید، اما در فاصله زمانی یک دهه توانست تنها به حداقل فروش دست یابد. خودروی «S80» با طراحی محافظه کارانه اش نتوانست به میزان فروش مورد انتظار ولوو دست یابد.

با ورود خودروی لوکس «S90» سدان به بازار، تصمیم گرفتیم نگاهی به تاریخچه پر فراز و نشیب ولوو بپردازیم. این شرکت پیشینه زیادی در ساخت خودروهای لوکس ندارد، اما همواره توانسته تجربه ای خوب برای مصرف کنندگان فراهم نماید.

 

علی رغم حضور ولوو در بازار خودروها از سال ۱۹۲۰، نخستین محصول لوکس این شرکت در سال ۱۹۳۳ با نام «PV 654» در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. طراحی داخلی ارتقا یافته و مجلل، ۲ لاستیک یدک و چراغ های وارونه از ویژگی های اصلی این خودرو به شمار می رفتند. محصول لوکس ولوو از موتور ۶ سیلندره ۳٫۶۷ لیتری با قدرت ۸۰-۸۴ اسب بخار بهره می برد.

 

 

PIC 10 (2)

 

در سال ۱۹۳۵ ولوو در ادامه فعالیت های خود ماشین «کاریوکا» (Carioca) را معرفی نمود. این خودرو علاوه بر طراحی آیرودینامیک، به سیستم تعلیق جلوی پیشرفته نیز مجهز بود. به علاوه اتاق داخلی آن می توانست ۶ نفر را درون خود جای دهد.

 

 

PIC 11-w600

 

ولوو در مجموع ۵۰۱ دستگاه کاریوکا تولید نمود. این خودرو از همان مشخصات «PV654» بهره می بُرد و سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای آن در نظر گرفته شده بود.

 

PIC 12-w600

 

بعد از جنگ جهانی دوم، ولوو بازگشت خود را با معرفی خودروی «PV60» جشن گرفت. اگرچه طراحی آن اندکی با روند محصولات آمریکایی تفاوت داشت، اما توانست به محصولی پر آوازه تبدیل گردد.

 

 

PIC 13-w600

 

خودروی «PV60» تجربه بسیار خوبی را برای خریداران به ارمغان آورد؛ دقیقا همان چیزی که از ولوو انتظار می رفت.

 

 

the-pv60-offered-customers-a-solid-yet-comfortable-experience-pretty-much-what-youd-expect-from-a-volvo-w600

 

«PV60» توانست بسیار موفق عمل کند. حتی ۵۰۰ دستگاه از آن بعدا به وَن و کامیون های سبک تبدیل گشت.

 

 

PIC 12 (2)-w600

 

بعد از توقف توید «PV60» در سال ۱۹۵۰ میلادی، ولوو برای مدتی عرضه خودرو های لوکس را تعلیق نمود، تا این که خودروی «۱۶۴» در سال ۱۹۶۸ میلادی معرفی شد.

 

 

PIC 14-w600

 

بعد از «PV60» این خودرو نخستین محصول ولوو با موتور ۶ سیلندر به شمار می رفت و موتور آن ۱۷۵ اسب بخار قدرت داشت.

 

 

PIC 15-w600

 

استفاده از چرم برای پوشش فضای داخلی، قابل توجه ترین به روز رسانی این خودرو محسوب می شد.

 

PIC 16

 

در سال ۱۹۷۴ میلادی، ولوو خودروی «۲۶۴» را به عنوان جایگزین محصول قدیمی اش معرفی نمود. شرکت سوئدی با معرفی این محصول، از موتور «PRV V6» که حاصل همکاری مشترک رنو، پژو و ولوو بود را نیز معرفی نمود.

 

PIC 17-w600

 

خودروی «GLE 264» از کارایی بهتری در مقایسه با مدل «۲۴۰» برخوردار بود. موتور «V6» و ۲٫۷ لیتری این محصول آن را از دیگر خودروها متمایز می نمود.

 

 

PIC 18-w600

 

پوشش قهوه ای رنگ آن نیز بسیار شیک به نظر می رسید.

 

check-out-that-brown-velour-pure-1970s-cool-w600

 

نوع لیموزین این خودرو با نام «TE 264» نیز توانسته بود به بازار راه پیدا کند.

 

there-was-even-a-limousine-version-called-the-264-te-w600

 

در این خودرو سه ردیف صندلی مورد استفاده قرار گرفته بود.

 

the-264-te-even-featured-three-row-seating-w600

 

در سال ۱۹۸۲ میلادی، ولوو از خودروی «۷۶۰ GLE» رونمایی کرد.

 

in-1982-volvo-unleashed-the-760-gle-w600

 

طراحی جعبه گونه این ماشین در واقع نوع و ظاهر ماشین های دهه ۸۰ ولوو را به تصویر می کشید.

 

PIC 18 (2)

 

نوع واگن این خودرو را می توان یکی از مظاهر زیبایی و شکوه طراحی جعبه ای در آن زمان دانست.

 

PIC 19-w600

 

بهتر است نگاهی به طراحی داخلی خودروی «۷۶۰» بیاندازید؛ هیچ اثری از طراحی خمیده در آن مشاهده نمی گردد.

 

just-take-a-look-at-the-760s-interior-not-a-curve-in-sight-w600

 

در آن زمان نوع واگن این ماشین جز جدا نشدنی خانواده های ساکن حومه شهر در آمریکا محسوب می شد.

 

PIC 20-w600

 

خودروی «۷۶۰» از نظر ایمنی هم وسیله نقلیه ای مطمئن به حساب می آمد.

 

-and-an-icon-for-its-safety-thatll-buff-right-out-w600

 

ولوو در سال ۱۹۹۰ ماشین «۹۶۰» را معرفی و آن را جایگزین «۷۶۰» نمود.

 

in-1990-the-760-was-replaced-by-the-960-w600

 

برای این وسیله نقلیه، موتور ۳ لیتری و ۶ سیلندر در نظر گرفته شده بود. افراد ثروتمند تمایل بیشتری برای خرید «۹۶۰» نشان می دادند، در حالی که «۸۵۰» محصولی اسپرت تر و جوان پسند تر به شمار می رفت.

 

PIC 21-w600

 

نوع واگن «۹۶۰» نیز باعث شد تا موفقیت های ولوو در طراحی جعبه ای ادامه پیدا کند.

 

PIC 22-w600

 

در سال ۱۹۹۸، خودروی «S90» جای محصولات قبلی را گرفت. ولوو همچنان از این نام استفاده می کند.

 

S90-w600

 

بعد از آن که شرکت «فورد» (Ford) در سال ۱۹۹۹ میلادی مالکیت ولوو را در اختیار گرفت، خودرو ساز سوئدی نسل اول «S80» را معرفی نمود و آن را با مدل های قدیمی تر خود (۹۶۰ و S90) جایگزین کرد.

 

 

PIC 22 (2)-w600

 

در ادامه نسل دوم خودروی «S80» نیز به بازار راه پیدا کرد.

 

 

-when-it-was-replaced-by-the-second-generation-s80-w600

 

نسل جدید «S80» برای یک دهه عنوان پرچمدار ولوو را یدک می کشید.

 

 

the-gen-2-s80-would-be-volvos-flagship-sedan-for-the-next-decade-before--w600

 

قرار است مدل ۲۰۱۷ خودروی «S90» جای «S80» را به عنوان پرچمدار این شرکت تصاحب کند.

 

 

-being-replaced-by-the-2017-s90-hello-new-big-volvo-w600