آئودی یک شرکت خودروساز آلمانی است که درزمینه طراحی، مهندسی، تولید، بازاریابی وتوزیع خودرو به بازارهای داخلی و خارجی فعالیت دارد.آئودی پروژه های جهانی خود را از دفاتر مرکزی اش که در شهرهای اينگولشتات و باواريا واقع شدهاست هدایت میکند. خودروهای  شرکت در ۹كارخانه در سراسر جهان تولید می شوند.
آئودی از سال ۱۹۶۶ یکی از بزرگترین زیرمجموعه های گروه خودروسازی فولكس واگن با سهمی بالغ بر ۹۹٫۵۵ درصد بودهاست.  سهم تولید نیز توسط یکی از شرکت هایی که در گذشته فعالیت داشته است؛ یعنی اتويونيون n از دايملربنز خریداری شدهاست. شرکت فولکس واگن اولین سری مدل های تولیدی آئودی اف ۱۰۳ را در سال ۱۹۶۵ روانه بازار کرد. نام  شرکت بر اساس ترجمه لاتین نام خانوادگی بنیان گذار آن يعني اوت هورش انتخاب شده است.
هورش در زبان آلمانی به معنای گوش دادن است که در زبان لاتین “آئودي ” ترجمه می شود. چهار حلقه موجوددر نشان آئودی، هر یک نشانگر یکی از چهار شرکت خودروسازی است که با یکدیگر ادغام شدهاند و شرکت بنیانگذار آن آئوديي ونيون را معرفی می کنند. شعارتبلیغاتی آئ ودیVorsprung durch Technikبه معنای پیشرفت از طریق فن آوری است. آئودی به همراه دو ابرخودروساز دیگر آلمانی یعنی بام و و مرسدس بنز یکی از اعضای خودروسازان لوکس و تراز اول جهان۳ German Big — است که هرسه،پرفروش ترین سازندگان خودروهای لوکس و گران قیمت جهان محسوب می شوند.

 

تاریخچه تولد شرکت و عنوان آن

شرکت خودروسازی “واندرر ” در سال ۱۸۸۵ تاسیس و بعدها به یکی از شعبه های آئودي تبدیل شد. شرکت خودروسازی دیگری با عنوان ان اس يو که ان نیز بعدها با آئودی ادغام گردید در همین سال تاسیس شد و مسوول تامین شاسی برای شرکت گوتليب دايملر شد. در ۱۴ نوامبر ۱۸۹۹ اوت هورش شرکت “آ.هورش اند ساي ” را تاسیس کرد. سه سال بعد، او به همراه شرکتش به رايشن باخ نقل مکان کرد. در دهم ماه مه ۱۹۰۴ او شرکت “اوت هورش اند ساي ” را تاسیس کرد.
به دنبال یک سری مشکلات شخصی با رییس بخش مالی شرکت هورش، اوت شرکت را برای همیشه ترک کرد و در شانزدهم ژوئيه ۱۹۰۹ شرکت دوم خود را با نام “شركت خودروسازي اوت هورش “تاسیس کرد اما شرکای قبلی اش از او به خاطر استفاده از آرم و علامت تجاری شرکت شان شکایت کرده و او را از طریق قانون از  کار منع کردند.از زمانی کهاوت هورش از استفاده علامت تجاری Horchبر روی خودروهای تولیدی شرکتش محروم شد جلسه ای را با دوستان نزدیک تجاری خود یعنی پاول، فرانز فیکنشر که اهل آلمان بودند ترتیب داد. آن ها در آپارتمان فرانز فیکنشر دور هم جمع شدند و در خصوص تخصیص یک نام تجاری جدید برای شرکت شان به بحث و گفت و گو پرداختند. در طول  جلسه پسر فرانز به صورت آهسته مشغول یادگیری زبان لاتین در گوشهای از اتاق بود.چند بار به نظر می رسید که او کلمه ای را زیر لب زمزمه می کند اما ناگهان حرف خود را قورت و به کار خود ادامه می داد تا آن زمان که با صدای بلند و کاملا سراسیمه گفت: بابا بابا! بهتر نیست که به جای Horch اسم شرکت تان را آئودي بگذارید؟ هورش در زبان آلمانی به معنای شنیدن است که Audi در شکل مفرد امری، از فعل Audire در زبان لاتین به معنای گوش بده مشتق شدهاست. پیشنهاد فرزند کوچک فرانز با اشتیاق کامل توسط حاضران در جلسه پذیرفته شد. در بیست و پنجم آوریل ۱۹۱۰ شرکت خودروسازي آئودي به صورت کاملا رسمی به ثبت رسید و شروع به فعالیت کرد.
اولین خودروی تولید شده توس ط  شرکت آئودي نوع A با قدرت۲۲/۱۰ اسب بخار در همان سال معرفی شد. آئودی کار خود را با تولید یک مدل نوع A چهارسیلندر با ۲۶۱۲ سی سی حجم موتور آغاز کرد.  مدل حتی در مسابقات اتومبیل رانی نیز موفق بود. اولین مدل شش سیلندر نوع M با ظرفیت ۴۶۵۵ سی سی در سال ۱۹۲۴ معرفی شد.
اوت هورش در سال ۱۹۲۰ به منظور به دست آوردن مقام والای دولتی در وزارت راه و ترابری شرکت آئودي را ترک کرد اما همچنان همکاری خود را با اين شركت به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره ادامه داد. در سپتامبر ۱۹۲۱ آئودی عنوان اولین خودروسازی را که یک مدل خودرویی فرمان چپ با نام “نوع كا ” تولید کرده بود درآلمان به دست آورد. خودروهایی با فرمان سمت چپ به سرعت در آلمان فراگیر و قدرت بازار را در سا لهای ۱۹۲۰به دست گرفتند زیرا  مدل های خودرویی دید بهتری را نسبت به خودروهایی که از مقابل می آمدند در اختیار راننده می گذاشت و سبقت گرفتن را نیز آسا نتر می کرد.

 

تاریخچه شرکت آئودی 02

 

 

ادغام چهار شرکت با نشان چهار حلقه

در اوت ۱۹۲۸ يورگن راسموسن که صاحب شرکت دامپ كرافت واگن بود اکثر سهام شرکت آئودي را از آن خود کرد. در همان سال راسموسن بقایای شرکت آمريكايي توليد اتومبيل رايكن بكر که شامل شرکت ساخت و تجهیزات موتورهای هشت سیلندر بود را خرید. موتورها بر روی مدل های زويكائو و درسدن که درسال ۱۹۲۹ معرفی شدند به کار گرفته شد. در همان زمان مدل های چهار و شش سیلندر با موتور پژویی به تولید نهایی رسیدند. خودروهای ساخت آئودی آن دوره خودروهایی شیک، گران قیمت و با بدنه ای بسیار مخصوص بودند.
در سال ۱۹۳۲ آئودی با شرکت هورش و واندرر ادغام شد و تشکیل شرکت اتويونيون شِمنيتز را دادند. قبل از جنگ جهانی دوم شرکت اتويونيون از چهار حلقه ای که به هم گره خورده بودند که امروز نشان اصلی شرکت خودروسازی آئودی است استفاده کرد، نشاني که بيانگر چهار خودروساز ادغام شده است. توسعه فن آوری  شرکت پیشتاز با گذر زمان بیشتر و بیشتر متمرکز شد و برخی از مدل های آئودی به موتورهای ساخت شرکتهای هورش و واندرر تجهیز شدند.

 

سا لهای پس از جنگ

شرکت آئودي يونيون همانند بیش تر خودروسازان آلمانی، در آغاز جنگ جهانی دوم شروع به تولید تجهیزات نظامی برای ارتش آلمان نازی کرد و به همین خاطر هدف اصلی بمباران متفقین قرار می گرفت، به طوری که بخش عمده ای از خطوط تولید  خودروساز صدمات بسیار زیادی در طول جنگ دید. زمانی که در سال ۱۹۴۵شرکت توسط ارتش سرخ اتحادیه جماهیر شوروی تصرف شد، به دستور اداره نظامی ارتش  کشور ماشین آلات و تجهیزات تمامی شرکت های صنعتی آلمان از جمله ائودی ویران شد و آن ها به عنوان غرامت جنگی تحت تصرف شان درآمد.
به دنبال  موضوع تمام دارایی های شرکت بدون هیچ ملاحظه ای مصادره شد. در هفدهم اوت ۱۹۴۸شرکت اتويونيون از دایره ثبت شرکت های تجاری برای همیشه پا کشد.  اقدامات موجب از بین رفتن تمامی دارایی های  شرکت شد.کارخانه تولید خودرو سابق آئودی در زويكائو فرد مونتاژ مدل های خودرویی قبل از جنگ را در سال ۱۹۴۹مجددا شروع کرد.  مدل های خودرویی دكاوه با عناوین “ايفا اف ۸” و “ايفا اف ۹ “مجددا نام گذاری شدندو شباهت بسیار زیادی به گونه های آلمان غربی داشتند.
مدل های خودرویی آلمان غربی و شرقی به موتورهای سنتی و قدیمی دكاوه مجهز شدند.

 

واحد جدید اتويونيون

یک واحد جدید از اتویونیون که توسط دولت آلمان غربی حمایت می شد در شهر باواریا راه اندازی شد.  راهاندازی مجدد توسط وامی که دولت آن را پرداخت کرده بود صورت پذیرفت. شرکت دوباره شکل گرفته در سوم سپتامبر ۱۹۴۹ راه اندازی و به تولید خودروهای قدیمی دكاوه که مجهز به دو موتور مجزا بودند ادامه داد. مدل های قدیمی همچنین شامل موتوسیکلت های قدرتمند ۱۲۵ سی سی و یک نوع ون کوچک بود. كارخانه تولید باواریا بسیار بزرگ بود، كارخانه اي که در آن مجتمع بسیار وسیعی از ساختمان نظامی سابق بود و مکانی مناسب برای دفتر مرکزی و انبار تجهیزات و پخش وتوزیع به شمار مي آمد.
در سال ۱۹۵۸ در پاسخ به فشاری که از طرف فردریش فلیک به شرکت وارد شده بود تنها سهام دارعمده شرکت دايملربنز ۸۷ درصد از سهام کل اتويونيون را از آن خود کرد و  مقدار در سال ۱۹۵۹ به صددر صد افزایش یافت. تحت شرایط فروش دایملر بنز كارخانه تولید قدیمی دوسلدورف را خریداری کرد، كارخانه اي که تا امروز همچنان به فعالیت خود ادامه داده و هم اکنون به عنوان سایت مونتاژ خودروهای تجاری مرسدس بنز درحال فعالیت است.

 

عصر جدید

اولین خودروی جدید در رژیم جدید آلمان آئودي ۱۰۰ بود که در سال ۱۹۶۸ تولید شد. مدل آئودي ۵۰ مدلی با طراحی بدوی بود و اولین تجسم خودروی مفهمومی گلف-پولو به حساب می آمد، خودرویی که به یک خودروی کلاس جهانی بسیار موفق تبدیل شد.
در سال ۱۹۸۶ همان گونه که مدل آئودي ۸۰ شروع به گسترش تصویری از مدلی با نام خودروی پدربزرگ می کرد، مدل ۸۹ معرفی شد.  تحول کاملا جدید فروش خیلی خوبی داشت. در سال ۱۹۸۷ شرکت آئودی یک مدل جدید و بسیار شیک آئودي ۹۰ را به بازار معرفی کرد، مدلی که ویژگی های استاندارد شده بیشتری نسبت به گونه های قبلی خود داشت. در سا لهای ۱۹۹۰ فروش سری ۸۰ آئودی دچار رکود فروش شد و برخی از مشکلات ساختاری  مدلهای خودرویی خود را نمایان ساختند.
در آغاز قرن ۲۱ آئودی به منظور ثبت رکوردهای جهانی داوطلب حضور در مسابقات اتومبیل رانی شد.
شرکت تلاش کرد تا میراث آن را از سال های ۱۹۳۰در زمینه گونه مسابقات نشان دهد. برجسته ترین مسابقاتی که تا به حال آئودی در آن شرکت کرده است پيكان هاي نقرهاي است که برترین خودروسازان جهان در آن شرکت داشته اند.
در سال های ۱۹۹۰ آئودی هدف خود را بر روی رقابت با دیگر ابر خودروسازان آلمانی یعنی مرسدس بنز و بام و متمرکز کرد.  هدف با تولید آئودي آ ۸ آغاز شد.  مدل با موتور جدیدی تجهیز شده بود و تفاوت عمده دیگر آن با دیگر مدل های آئودی در بدنه و صندوق عقبان بود.
تا سال ۱۹۹۱ آئودی تنها روی تولید آئودی ۸۰ چهار سیلندر، آئودی ۹۰ پنج سیلندر، آئودی ۱۰۰ ، آئودی ۲۰۰ توربوشارژ و آئودی هشت سيلندر متمرکز بود. همچنین یک مدل کوپه از آئودی ۸۰ و ۹۰ با دو موتور چهار و پنج سیلندر نیز تولید شد.

 

چرا غهای روزنما

با آغاز سال ۲۰۰۶ آئودی فن آوری ال ايي دي روشن در روز را بر روی چراغ های جلوی محصولات خود اعمال کرد.  تکنولوژی اولین بار بر روی مدل خودرویی آئودی آ ۸ دوازده سيلندر مورد استفاده قرار گرفت. تصویر  ال ايي دي ها بر روی تبلیغات بیلبوردی آئودی به چشم می خورد.

 

خودروهای برقي

آئودی در نظر دارد تا با همکاری شرکت الکترونیکی ژاپنی سانيو، یک خودروی برقي را برای گروه خودروسازی فولکس واگن تولید کند.  همکاری دو جانبه شامل به کارگیری باتری و تجهیزات الکترونیکی ساخت شرکت سانیو بر روی محصولات گروه خودروسازی فولکس واگن است. خودروهای مفهومی الکتریکی که شامل آئودي آ ۱ و آ ۴ هستند نتیجه همکاری بین  دو شرکت است.  مدل های مفهومی که سوخت همیشگی آن ها برق است اولین بار در نمایشگاه خودروی ۲۰۱۲ دهلی نو در هندوستان رونمایی شدند.  خودروها قادر هستند که مسافت ۵۴ کیلومتری را با حداقل شارژ پیمود. یک مدل برقي دیگر که ساخت شرکت آئودی است در فیلم مرد آهنی ۳ مورد استفاده قرار گرفت و توسط بازیگر مشهور هالیوودی توني استارك رانده شد.